14 april 2016

J-earn-alism

08u45 - 18u00
Artevelde Hogeschool - Campus Kantineberg
Gent
Google Maps

De opleiding Journalistiek van Artevelde Hogeschool organiseert samen met MediaNet Vlaanderen op donderdag 14 april 2016 een studiedag rond nieuwe werkvormen en verdienmodellen in de journalistiek. De afgelopen vijf jaar is het medialandschap enorm geëvolueerd. Niet alleen de manier waarop nieuws wordt gemaakt, maar ook de manier waarop het wordt geconsumeerd is sterk veranderd. Doordat nieuws ons steeds vaker bereikt via mobiele wegen en de advertentiemarkt in elkaar zakt, dalen de inkomsten van klassieke media.

Journalisten staan voor de uitdaging om hun stiel ondanks die evolutie rendabel te houden. Nieuwe werkvormen ontstaan en tonen aan dat een huwelijk tussen journalistiek en ondernemerschap best mogelijk is. Met een academisch gedeelte en voorbeelden van nieuwe initiatieven willen wij die evolutie zo goed mogelijk in beeld brengen en onze gasten vol inspiratie ‘s avonds naar huis sturen.

 

Programma:

08u45 – 09u10: Registratie en ontvangst met koffie en thee

09u15 – 09u20: Esther Van Tilburg en Sarah Van Leuven – opening en welkom

09u20 – 10u00: Keynote – Prof. Ike Picone – VUB-Iminds-SMIT – Journalistiek ondernemerschap: Hoe toekomstige journalisten voorbereiden op veranderende verdienmodellen.

10u00 – 10u45: Klaske Tameling – Flipping the Newsroom: digitaal verdienen = digitaal organiseren

10u45 – 11u00: Pauze

11u00 – 11u45: Sjuul Paradijs – Staatsgreep in de media

11u45 – 12u15: Vragen uit het publiek – o.l.v. Sarah Van Leuven

12u15 – 13u15: Lunch met als randanimatie enkele journalistieke start-ups

13u15 – 14u30: Journalistieke start-ups (deel 1)

– Het Nieuwshuis

– Het Jaagpad

– ID/Photo Agency – ‘s werelds eerste fairtradefotoagentschap

14u30 – 14u45: Pauze

14u45 – 16u00: Journalistieke start-ups (deel 2)

– Bahamontes

– Journalistencollectief The Caravan’s Journal

– VRT-Sandbox

16u00 – 17u00: Netwerkreceptie

 

Meer informatie over de sprekers en inschrijvingsmodule kan u hier terugvinden.