15/03/2016

Google financiert vijf projecten met iMinds-stempel

Vijf projecten met iMinds-stempel innoveren de Vlaamse nieuwssector

Providence+ is een gezamenlijk initiatief van openbare omroep VRT, social media nieuwssite NewsMonkey en onderzoeksgroep iMinds – IBCN – UGent. Het project onderzoekt manieren om de impact van online nieuws te analyseren, te voorspellen en te verhogen. Daarnaast identificeert het de ideale strategie voor het verspreiden van nieuws in social media kanalen en op de individuele platformen van de partners. Het initiatief bouwt verder op de resultaten van Providence, een iMinds project gericht op het optimaliseren van strategieën voor online nieuwspublicatie door in te spelen op voorspellingen rond het virale karakter van nieuws op sociale media.

Number 42 is een coöperatief project van iMinds – Data Science Lab (UGent), DeKrook.LAB (iMinds’ nieuwe medialab) en Mediafin (uitgever van de kranten De Tijd en L’Echo). Het project wil verandering brengen in de manier waarop men politiek, economisch en financieel nieuws consumeert, en dit door de lezer aangepaste inhoud aan te bieden op basis van zijn of haar voorkeuren.

DeKrook.LAB en iMinds – Data Science Lab (UGent) zijn ook betrokken in het Digital News Rack project, samen met De Persgroep (uitgever van de kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen). Het consortium onderzoekt hoe digitale magazines gratis kunnen worden aangeboden aan mensen op specifieke locaties, zoals de wachtzaal van de dokter.

Digital Reader Engagement is een gezamenlijk initiatief van Twipe en Mediahuis. Het doel is om de dagelijkse krantenconsumptie te verbeteren door inzichten in de lezerbetrokkenheid te integreren in de creatie van de dagbladen. Het project vertrekt vanuit de resultaten van EngageReaders, een iMinds project dat nieuwe manieren onderzoekt om gedrag en ervaringen te meten en te voorspellen bij lezers van dagbladen, en zo de abonnementstrouw te verhogen.

Zeticon is een bedrijf uit iMinds’ start-up portfolio. Deze start-up werkt samen met Roularta Media Group en KU Leuven aan het Metahaven project. De opzet is om de lezerservaring te verrijken door metadata en andere verrijkingselementen toe te voegen aan alle media-inhoud die Roularta publiceert.

Lees het volledige artikel over de erkenning door Google’ Digital News Initiative (in Engels)