15/06/2020

Mediahuis investeert 5 mio. euro in Nederlandse scale-up Lepaya.

Antwerpen/Amsterdam, 15 juni 2020 –

Mediagroep Mediahuis investeert 5 mio. euro in Lepaya, een Nederlandse scale-up gespecialiseerd in het aanbieden van blended soft skill trainingen. De kapitaalinjectie zal Lepaya in staat stellen om de voorziene groeiplannen versneld door te zetten.
Mediahuis zet met deze investering een nieuwe stap in haar
diversificatiestrategie.
Aanbieder van soft skill trainingen Lepaya kende sinds zijn oprichting ruim 2 jaar geleden een snelle
groei. Het ontwikkelen van persoonlijke vaardigheden zoals krachtig communiceren, coachend
leidinggeven, hoe om te gaan met stress of het effectief managen van een team, is dan ook sterk in belang
toegenomen. Het blended trainingmodel van Lepaya waarbij online en klassikale trainingen op het vlak
van soft skills met elkaar worden gecombineerd en zo extra wordt gestuurd op het resultaat, slaat
inmiddels ook internationaal aan. De kapitaalsinjectie zal de Nederlandse scale-up in staat stellen om
deze groei te versnellen, zowel in Nederland als internationaal. Tegelijkertijd maakt deze investering
het voor Lepaya mogelijk om zijn aanbod aan trainingen en de achterliggende technologie verder te
ontwikkelen.
De door Mediahuis voorziene investering betekent voor de Europese mediagroep een nieuwe stap in
haar diversificatiestrategie. Deze bestaat erin om naast de core nieuwsactiviteiten in te zetten op nieuwe
groeimarkten en business modellen en zo het ontwikkelingspotentieel van de groep te verbreden. Na
een eerdere intrede in de markt van de mediatechnologie met de investering in het Amerikaanse Mather
Economics eind 2019, is dit voor Mediahuis een eerste investering in de markt van de education
technology.

Gert Ysebaert, CEO Mediahuis Groep: “De trainingsmarkt biedt niet alleen aantrekkelijke perspectieven
en groeimogelijkheden. Ze sluit ook aan bij de missie van Mediahuis, met name het op een
onafhankelijke manier informeren en zo een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Specifiek
wat de soft skills betreft zien we vandaag de dag het belang alleen maar toenemen. Zeker in tijden
waarbij het fysieke contact tussen medewerkers sterk afneemt, worden deze sociale vaardigheden en
het ontwikkelen ervan, nog belangrijker. We geloven in de aanpak van Lepaya waarbij door een slim
gebruik van data, online en klassikale trainingen met elkaar worden gecombineerd. Lepaya stuurt sterk
op de impact van trainingen wat leidt tot resultaat. We geloven dan ook in de aanwezige expertise en
het potentieel voor verdere groei.”

René Janssen, Managing Director & mede-oprichter Lepaya: “Soft skills zullen de komende jaren in het bedrijfsleven het verschil gaan maken. Veel bedrijven zijn vandaag dan ook op zoek naar een partij die hen kan helpen bij het ontwikkelen van medewerkers. De voorbije periode zagen we de instroom van klanten op zoek naar een impactvolle aanpak dan ook toenemen. Zeker nu de huidige economische omstandigheden ervoor zorgen dat veel bedrijven versneld hun personeel moeten re-skillen.
De kapitaalinjectie van Mediahuis biedt ons de mogelijkheid om zowel geografisch als qua aanbod te
groeien.” Peter Kuperus, Managing Director & mede-0prichter vult aan: “Tegelijkertijd willen we ook
op technologisch vlak grote stappen zetten om nog meer op basis van data, de leerervaring persoonlijk
te maken en daarmee nog relevanter te zijn voor een individuele medewerker. Het mooie aan dit
partnership is dat Lepaya en Mediahuis heel duidelijk eenzelfde langetermijnvisie delen. Zeker op het
vlak van het aanbieden van gepersonaliseerde content kunnen we veel van elkaar leren. Het DNA van
onze organisaties matcht en dat stemt ons heel positief over de toekomst.”

 

Voor meer informatie, contacteer:
An Steylemans | Head of Mediahuis Group Communications
an.steylemans@mediahuis.be | +32 (0)473 55 71 48
René Janssen | Founder & Managing Director Lepaya
rene@lepaya.com. | +31 (0)6 306 42 695