03/04/2020

Knack is factchecking-partner van Facebook in België

Facebook gaat in België samenwerken met fact checking partners Knack en de Deutsche Presse-Agentur (dpa). Beide organisaties zijn gecertificeerd via het International Fact-Checking Network. Facebook werkt wereldwijd samen met onafhankelijke factcheckers om de juistheid van content op het platform te beoordelen en om onjuiste en gemanipuleerde content tegen te gaan.

Wanneer een factchecker beoordeelt dat content onjuist is, laat Facebook de post lager in de nieuwsfeed zien. Daardoor zien minder mensen deze content en voorkomt Facebook dat de content zich wijd verspreidt. Pagina’s en internetdomeinen die herhaaldelijk onjuist nieuws delen, zullen ook hun distributie zien afnemen. Bovendien wordt het hun onmogelijk gemaakt om geld te verdienen en te adverteren. Wanneer een bericht wordt bestempeld als onjuist, waarschuwt Facebook mensen die dit bericht zien of proberen om de post te delen dat het is aangeduid als onjuist.

Knack zal vanaf 1 mei in België van start gaan met fact checken in het Nederlands. dpa zal volgende week starten met factchecken in België in het Nederlands en Frans.

Bert Bultinck, hoofdredacteur Knack:
“Met trots schakelt Knack in samenwerking met Facebook een versnelling hoger in de strijd tegen foute informatie, desinformatie en misleidend nieuws. De heldere en diepgaande factchecks van Knack waren vanaf het begin een voorbeeld voor de Vlaamse media. Vanaf 1 mei voert een nieuw factcheckteam onze inspanningen op tegen misleidende, verkeerde of ronduit gevaarlijke informatie en zullen we onze lezers nog beter bijstaan in de zoektocht naar wat klopt en wat niet.”

Dit programma is in lijn met de driedelige strategie van Facebook om de kwaliteit en authenticiteit van de content in de nieuwsfeed te verbeteren. Ten eerste verwijdert Facebook accounts en content die in strijd is met Facebook’s Richtlijnen voor de community of het advertentiebeleid, daarnaast vermindert Facebook de verspreiding van onjuist nieuws en inauthentieke content zoals clickbait, en tot slot informeert Facebook mensen door ze meer context te geven over de berichten die ze zien. Zo heeft Facebook al meer dan 1 miljard mensen doorverwezen naar bronnen van gezondheidsorganisaties zoals de World Health Organisation (WHO) of in België de FOD Volksgezondheid. Meer dan 100 miljoen mensen hebben op een link geklikt om meer informatie te krijgen.

Guido Buelow, Strategic Partner Development Manager, EMEA bij Facebook:
We zijn blij dat Knack en dpa toegetreden zijn tot ons factchecking-programma in België. Het bestrijden van onjuiste en gemanipuleerde content is een verantwoordelijkheid die wij serieus nemen, daarom werken wij voortdurend aan manieren om de verspreiding van onjuiste informatie op ons platform tegen te gaan. Kennis van de lokale markt is belangrijk wat betreft fact-checking. Knack en dpa zullen daarom allebei hiervoor journalisten ter plaatse, in België, inzetten.

Facebook heeft meer dan 55 partners die wereldwijd content in meer dan 45 talen factchecken.

 

Over dpa
Deutsche Presse Agentur (dpa) werd in 1949 opgericht en behoort tot de belangrijkste onafhankelijke persbureaus ter wereld. Ongeveer 1.000 dpa-journalisten zijn werkzaam op meer dan 50 locaties in Duitsland en bijna 100 locaties in het buitenland. Vertrouwen en waarheidsvinding zijn voor dpa van vitaal belang.

Over Knack
Knack is het grootste nieuwsmagazine van de lage landen. Het weekblad werd gelanceerd in 1971 en staat al bijna vijftig jaar garant voor kwaliteitsjournalistiek, diepgang in de analyse en scherpe opinies. Knack startte acht jaar geleden als eerste Belgisch nieuwsmedium een wekelijkse factcheckrubriek.

Over Facebook
Facebook heeft als missie om mensen de kracht te geven een community op te bouwen en de wereld dichter bij elkaar te brengen. Met de producten van Facebook blijven de gebruikers verbonden met hun vrienden en familie, ontdekken ze wat er in de rest van de wereld gebeurt en delen ze wat voor hen belangrijk is. In september 2019 waren er 1,63 miljard dagelijkse gebruikers op het platform en 2,45 miljard actieve gebruikers. Ongeveer 2,2 miljard mensen gebruiken Facebook, Instagram, WhatsApp of Messenger dagelijks. Facebook is door Mark Zuckerberg opgericht in 2004, het hoofdkantoor staat in Californië en er zijn inmiddels 43.030 fulltime medewerkers in dienst. Meer informatie over Facebook is te vinden op https://newsroom.fb.com/company-info/.