16/04/2019

Limecraft wint Best Product of the Year voor automated Subtitling en Localisation op NAB

Limecraft wint Best Product of the Year voor automated Subtitling en Localisation op NAB

 

Met behulp van zeer geoptimaliseerde Automatic Speech Recognition (ASR), Machine Learning (ML) en Natural Language Processing (NLP) heeft Limecraft succesvol een pipeline ontworpen om, sneller dan via conventionele methodes, een subtitle template in de originele taal te produceren, en om subtitles in andere talen te processen aan een fractie van de kost vergeleken met manuele processing.

 

De globalisatie van film en video-distributie en de shift van traditionele, lineaire distributie naar VOD distributie op zeer grote schaal creëert uitdagingen voor producenten en distributeurs van high-end content om snel en efficiënt hun content te localisen, wat tot een gefragmenteerd landschap van lokale Language Services Providers leidt.

 

Omdat de tijdspanne tussen productie en distributie afneemt en omdat VOD services meer gecentraliseerd zijn dan local broadcasting, verschuift de verantwoordelijkheid om de content localised aan te bieden.
Tegelijkertijd neemt de wereldwijde nood aan subtitling toe.
Dit zet de verschillende partijen aan om te zoeken naar oplossingen die de productiviteit van de traditionele language service providers verhogen.

 

Limecraft heeft deze uitdaging overwonnen door de know-how omtrent de opbouw van productie-workflows te combineren met Artificial Intelligence en Machine Learning, om zo de productiviteit te verhogen. Hiermee creëerde het een service die de productie van ondertiteling, zowel in de originele als niet-originele talen, automatiseerd. Deze services worden aangeboden als cloud-based service.
Ze bieden onmiddellijke toegang voor de producenten van de content of de distributeurs, maar gewoonlijk worden ze geïmplementeerd door gespecialiseerde service providers als onderdeel van het dagelijks proces.

 

Het product is zeer grondig getest binnen dagelijkse producties van de BBC (UK) en NPO (Nederland) en werd officieel gelanceerd op NAB 2019, waar het benoemd werd tot ‘Product of the Year’.
Momenteel is het toegankelijk voor de Europese markt van film- en televisieproducenten, met als doel de globale broadcast en VOD operaties te faciliteren.

 

Computer Assisted Localisation zal uiteindelijk een zeer grote markt van kleine en middelgrote onafhankelijke producenten ten goede komen, die in andere omstandigheden niet in staat zouden zijn wereldwijd te distribueren.
Het promoot en stimuleert culturele diversiteit tot voordeel van de globale, creatieve sector.

De service stelt kleine  producers in staat hun competitiviteit te verhogen in een meer en meer geglobaliseerde markt.

 

Meer info omtrent de awards.