03/05/2023

Mediafestival SXSW: Een brandend media-ecosysteem herschrijven

Mediafestival SXSW: Een brandend media-ecosysteem herschrijven

 

Deze keer in de kijker: de sessie van Evan Shapiro ‘What The Fuck Happened? The Great Reboot of Media & Tech’ tijdens het mediafestival SXSW. 2022 was een speciaal ‘fucked up’ jaar voor Shapiro en dat laat hij zien aan de hand van zijn Media Map. Shapiro heeft een Emmy en Peabody Award op zijn naam staan als producer en is media-cartograaf bij ESHAP. Hij startte zijn panel met volgende quote:

“Je moet de dynamiek begrijpen tussen de Trillion Dollar Death Stars met oneindige bronnen (Apple, Microsoft, Amazon en Alphabet) en de gekende mediaspelers die al lang meegaan en proberen te redden wat er te redden valt (Disney, Netflix, Warner Brothers), om te snappen wat er aan het gebeuren is in het media-ecosysteem.”

De toekomst op de kaart zetten

De Trillion Dollar Death Stars hebben een disproportionele invloed op het ecosysteem aangezien ze de controle hebben over de technologie die de media-industrie voedt. Daarom zijn ze de eerste en de belangrijkste motor van verandering die het ecosysteem in verschillende richtingen duwt.

Media Universe Map 2023, door Evan Shapiro

De huidige staat van de industrie kan omschreven worden als een beetje chaotisch. We zijn alles opnieuw in elkaar aan het zetten, terwijl niemand eigenlijk weet hoe. Eerst en vooral zitten we in een periode van economische recessie met veel ontslagen in de media- en tech sector. Op de tweede dag van SXSW, op 10 maart, stortte de Silicon Valley Bank zelfs in na een bankstormloop. Maar ongeacht de huidige economische situatie blijft Heidi Chung, media-analist bij Variety Intelligence Platform, optimistisch en voorspelt ze een opleving in de arbeidsmarkt.

Ten tweede is er een overaanbod van content waartoe gebruikers op elk moment en op elk apparaat toegang hebben, ongeacht waar ze zich bevinden. Er zijn veel spelers in de streamingwereld, en nu consumenten onbeperkt toegang hebben tot content, kannibaliseren bedrijven elkaar langzaam. Shapiro stelt zelfs dat “serial churning het nieuwe zappen tussen kanalen is”, wat betekent dat consumenten zich vaak alleen abonneren op een bepaald platform om één serie te bingewatchen. Zodra ze gezien hebben wat ze wilden, zeggen ze hun abonnement op en gaan ze naar het volgende.

Het afgelopen jaar zagen we ook een shift van een focus op de groei van streamingabonnementen naar een focus op winst. In dat opzicht geven de cijfers van het Variety Intelligence Platform weer dat Netflix het enige winstgevende bedrijf is in de streamingwereld. Streamingbedrijven zijn simpelweg met verschillende businessmodellen aan het experimenteren in de hoop winstgevend te blijven (of worden), maar niemand heeft enig idee hoe het moet. Als we de industrie vanuit Shapiro’s standpunt bekijken, is Netflix redelijk slecht bezig. Volgens hem zijn de winnaars in de industrie degene die een balans kunnen vinden tussen single unit sales (adverteren) en recurring revenue bundles (abonnementen). Het belangrijkste om succesvol te zijn en je klanten te behouden, is het hebben van diverse inkomstenbronnen en niet enkel op één product/dienst te vertrouwen. Als mediabedrijf moet je je klanten opties geven op verschillende gebieden en geen one-size-fits-all aanpak gebruiken. Kijk naar Amazon bijvoorbeeld, je kan er alles bestellen wat je nodig hebt, maar je kan er ook je favoriete series en films bekijken met of zonder reclame. Daardoor doet Amazon het beter dan Netflix, waar je enkel content kan bekijken, of dan Meta, wat volgens Shapiro een platform is dat voor 98% uit reclame bestaat. We moeten blijven inzetten op content, want zolang dat je de juiste content aanbiedt, zijn consumenten (en vooral de jongere generaties) bereid om ervoor te betalen. De balans tussen adverteren en abonnementen aanbieden wordt steeds belangrijker en is de tweede motor van verandering.

De laatste motor van verandering is tweeledig: een generatieshift en bijgevolg een verandering in management. Het werkveld bestaat al voor bijna de helft uit millennials en Gen Z, tegen 2030 zal dit zelfs stijgen naar 80% en zal Gen Alpha een eerste stap in het werkveld zetten. Ze zijn dus niet langer enkel consumenten, maar we moeten hen ook zien als beslissingsmakers in de industrie. Wanneer we kijken naar consumptiepatronen zien we ook een generatieverschuiving en de toekomst van sociale media zal veel meer lijken op Roblox en Fortnite. Voor Gen Z draait het allemaal om deel uitmaken van een gemeenschap en Sofie Hvitved vertelde ons over een metaverse-rapport waarin staat dat “52% van Gen Z zich meer zichzelf voelt in de digitale omgeving dan in de fysieke wereld”. In ons vorige artikel over games en de metaverse citeerden we zelfs Paul Bettner die zei dat “games de nieuwe speelplaatsen zijn”. Je kan het belang van sociale aanwezigheid en de andere game-inzichten lezen in ‘Alles over de Metaverse’.

Wat brengt de toekomst?

Nu we de huidige staat van de media hebben besproken, moeten we het ook hebben over wat de sector te wachten staat. Hoe kan het ook anders, met zoveel futuristen bij elkaar op één plek? De twee grootste sterren in Austin waren Amy Webb (herinner je je nog haar 2023 Emerging Tech Trend Report?) en Sofie Hvitved (metaverse specialist). Beiden proberen organisaties te helpen hun strategische en zakelijke uitdagingen op te lossen door na te denken over de mogelijkheden op lange termijn om innovatie en verandering te stimuleren. Een futurist zijn betekent eerder anticiperen op mogelijke toekomstbeelden dan dé toekomst voorspellen. Er is niet één definitieve toekomst die ongeacht andere omstandigheden zal plaatsvinden. In plaats daarvan zijn er meerdere opties van mogelijke toekomstbeelden en we moeten op al die opties voorbereid zijn.

“Er is geen toekomst, er zijn alleen mogelijke scenario’s voor de toekomst.” – Sofie Hvitved, Futurist en Head of Media bij het Instituut voor Futures Studies in Kopenhagen.

Te midden van tektonische veranderingen in de media-industrie zijn er een paar trends te bespeuren. We hebben het al gehad over het feit dat de wereld binnenkort wordt gedomineerd door millennials, Gen Z en Gen Alpha en dat Roblox, Fortnite en Minecraft de nieuwe entertainmentplatformen zullen worden. We weten ook dat serial churning het nieuwe zappen is en dat bedrijven die abonnementen goed balanceren met advertenties de toekomstige winnaars zullen zijn. In het eerste artikel (Mediafestival SXSW: enkele inzichten over Generative AI) zagen we dat Amy Webb denkt dat de grote AISMOSIS eraan komt en dat Generative AI de nieuwe norm wordt. “AI wordt een hulpmiddel, net als de telefoon in je broekzak”, maar we moeten ons bewust zijn van een mogelijke nieuwe digitale kloof waarbij mensen die geen toegang hebben tot AI-tools achterblijven. En in deze voortdurend evoluerende wereld is “transparantie de nieuwe objectiviteit”.

Een andere trend die we nog niet hebben besproken, maar die we zeker wel moeten bespreken, is de identiteitscrisis van journalisten. Enerzijds spreken journalisten continu over feiten en cijfers en proberen ze neutraal te zijn. Maar hoe kunnen ze dan continu over de voorspellingen van de toekomst schrijven, waar het niet meer even makkelijk is om de feiten te vinden? Het is onmogelijk om niet over de toekomst te spreken als journalist, maar dat maakt het niet per se gemakkelijk. Journalistiek moet meer empirisch te werk gaan en zich meer baseren op toekomstgerichte methoden in plaats van te generaliseren of valse voorspellingen te maken zoals ze soms kunnen doen. Bijvoorbeeld toen de brug in Minneapolis instortte, stond er in de kranten enkel hoe ze de inwoners hadden gewaarschuwd dat dit zou gebeuren. Voor ons klinkt het alsof ze gewoon wat olie op het vuur gooiden… Toch zal onzekerheid altijd deel uitmaken van hun werk, maar het transparant maken van die onzekerheid kan een manier zijn om de journalistiek in de toekomst opener, eerlijker en succesvoller te maken.

De laatste trend die we zeker moeten behandelen is content en storytelling. Over dat onderwerp komt er een apart artikel aan, maar nemen we nu alvast een duik in de meest veelbelovende ideeën voor de toekomst. Allereerst moeten we het hebben over Disney: de kern van elke Disney-ervaring is geluk en zij proberen geluk te bereiken door hun bezoekers volledig in het verhaal onder te dompelen.
Eén van hun technieken om een verhaal zo meeslepend mogelijk te maken, is om de personages echt te maken. Want hoe meer ze echt aanvoelen, hoe dieper de band die je ermee hebt. Op dit moment gebruikt Disney robotica om een fysieke versie te maken van hun personages op het scherm, bijvoorbeeld het konijntje Judy Hopps uit Zootopia.

https://www.youtube.com/watch?v=9_TXxsYXqj8

Er gebeuren dus veel verschillende dingen in het medialandschap. We hebben de huidige staat en enkele toekomstige mogelijkheden die we het belangrijkst vonden van SXSW aangestipt (de generatieverschuiving, abonnementsveranderingen, AI en transparantie, games en content), maar er zijn er nog zoveel meer. We kunnen talloze pagina’s schrijven over opkomende trends en zodra we klaar zijn, kunnen we ze herschrijven omdat het ecosysteem opnieuw drastisch veranderd zal zijn. We zijn momenteel het media-ecosysteem opnieuw vorm aan het geven en in deze veranderende wereld zijn futuristen en trendwatchers onmisbaar.

Artikel geschreven door Lieke Decosemaker, met de input van Sarah Geeroms, Christian Simon en Kati Bremme.