25/04/2019

NAB 2019 reflectie

 

Van 6 tot 11 april vond in Las Vegas NAB plaats.
Karel De Bondt van Video Snackbar bezocht de show en schreef volgende reflectie neer.

 

Bekijk het verslag hier op de site van Video Snackbar.

NAB is dé jaarlijkse broadcast en mediatechnologie beurs. Ze vindt plaats in april in Las Vegas.

Het is de grootste en belangrijkste beurs in haar genre ter wereld. De IBC show in Amsterdam in september is haar Europese, net iets kleinere broer.

 

Samen met onze CTO, CFO en het team dat nadenkt over welke technologie in het nieuwe VRT gebouw terecht moet komen, wandelde ik van zondag 4 tot donderdag 8 april rond in het enorme Las Vegas Convention Center. Ik bezocht er stand na stand, onderging updates, ontdekte nieuwe trends en toepassingen. Het was ook een goede gelegenheid om bij te praten met collega’s en vrienden van over de hele wereld, aangezien dit één van de weinige plaatsen en momenten is tijdens het jaar waar iedereen zich op dezelfde vierkante kilometer bevindt.

De NAB is zeer uitgebreid. Je vindt er letterlijk alles wat je nodig hebt om media te maken. Dit artikel is slechts een greep uit het aanbod dat deze gigantische markt te bieden heeft. Het is ook een vooringenomen greep aangezien ik specifiek op zoek ben gegaan naar compacte, mobiele, flexibele en innovatieve oplossingen waarmee we de online content creators van de VRT willen kunnen helpen.

Verder wou ik vooral nieuwe spelers (of in elk geval: nieuw voor mij) ontdekken in plaats van de grote,  gevestigde merken te gaan bezoeken. Ik verwijs naar vendors die ik bezocht heb tijdens de beurs, maar zonder twijfel zullen er ook andere leveranciers zijn van soortgelijke oplossingen. Aarzel niet om deze met mij te delen!

 

De Cloud heeft Kloud

Waar “Cloud” nog te vaak betekende: laten we onze software-oplossing op een VMware machine draaien en dit vervolgens in AWS steken, zijn er op deze NAB naar mijn aanvoelen een aantal belangrijke stappen gezet richting cloud native live producties.

Newtek heeft een software-only versie uitgebracht van zijn top range videomenger. Deze menger zal later dit jaar ook beschikbaar zijn vanuit de cloud.

Op de standen van AWS, Microsoft en Google waren veel “cloud native” merken en oplossingen te zien, zoals de playout oplossing Veset.

Met cloud video switchers van Sony en TVU die je per uur kunt huren en met een MCR in de cloud van  Make.TV hebben we inmiddels cloud native productie tools over de ganse keten: van live productie en contributie tot opslag, montage, playout en archivering.

Bedrijven zoals Qvest bieden zelfs de volledige keten in de cloud aan, gebaseerd op bestaande oplossingen van verschillende merken, maar dan aan elkaar gebreid en verrijkt met hun eigen GUI en workflow management systeem.

De beschikbaarheid van AI in de cloud en het “pay as you go” betaalmodel maken “going Cloud”  extra aantrekkelijk.

 

? But “uncompressed”?

Akkoord, met deze oplossingen spreken we over “playmobil” bitstreams van rond de 10 mbit/s, maar de intentie en de functionaliteit is er.

Een gans leger aan nieuwe content makers is op zoek naar betaalbaarheid, low latency over open internet en interactiviteit, en niet perse naar 12 Gbs beeldkwaliteit.

De komende maanden zullen deze oplossingen nog verder groeien en zullen weldra niet meer weg te denken zijn.

 

? SRT

Iets dat erg handig is wanneer je vanuit de cloud wil werken, is om je signalen in en uit die cloud te krijgen, of om ze makkelijk binnenin en tussen clouds te kunnen transporteren.

Hiervoor kan je SRT inzetten. SRT maakt de delivery van high-quality, low-latency video over open Internet mogelijk. Het is ontwikkeld en gepromoot door Haivision, vervolgens ge-open sourced en ondertussen ondersteund door de meer dan 200 bedrijven die in de SRT-alliance zitten.

Voor mij was het één van dé eye-catchers en meest terugkomende technologieën tijdens deze NAB.

 

? AI

Tegenwoordig lijkt elk product gebruik te maken van AI: speech to text algorithmes, gezichts- en spraakherkenning, object- en contextdetectie, workflow optimalisatie, …

Iedereen experimenteert ermee en het kan je workflows ook écht verbeteren, als het goed gedaan wordt.

Bijvoorbeeld: AI-ondersteunde live productie wordt stilaan volwassen.

Geautomatiseerde live sportproductie door Pixellot of Mobile Viewpoint, met live cutting en automatisch gedetecteerde highlights die gepusht worden naar je klanten, seconden nadat ze zich hebben voorgedaan. Dit kan een laagdrempelige uitgebreiding zijn op het sportaanbod, ideaal voor tier 3 sporten.

Meestal wordt er gebruik gemaakt van 4 of meer camera’s die een gigantisch horizontaal 16K canvas vormen dat het volledige veld filmt. Een AI-regisseur volgt de bal en zoomt in wanneer de actie intenser wordt.

Het werkt nu ook met extra camera’s die zich rond de buitenspellijnen (voetbal) of achter de manden (basketbal) bevinden zodat de program-out uit verschillende standpunten kan bestaan. Ze bieden ook de mogelijkheid om manueel tussen te komen.

 

? CHINA WAVES

Voor één van onze projecten zijn we op zoek naar betaalbare HD zenders die een low latency camerasignaal in één richting kunnen sturen terwijl de intercom, tally en camerabesturing in de andere richting gaat over minstens een paar 100 meter. Hiermee hopen we snel een multicamera setup te kunnen opstellen zonder dat we kabels hoeven te trekken. Dit marktsegment wordt gedomineerd door de Chinezen.

Ik bracht een bezoek aan Hollyland, Cinegears, Nimbus (Koreaans) en ST Video. Ze bieden allemaal soortgelijke systemen aan voor het transport van HD-signalen met lage tot geen latency over afstanden van 100 tot 3000 meter, vaak met behulp van een eigen interpretatie van 5Ghz WiFi.

Een mooi product uit China is de Z cam E2. Een 4K, 120 fps cinema camera voor een behapbaar budget, vergezeld van een levendige online community die hun feedback deelt met de makers van deze camera. Het bedrijf brengt op basis hiervan bijna wekelijks (gratis) firmware-updates uit met nieuwe functionaliteiten.

 

? VIDEO OVER IP: NDI

Een paar dagen voor de start van NAB kondigde Vizrt (het high end en eerder dure on-air graphics bedrijf) aan dat het Newtek had opgekocht (de uitvinders van NDI en de pro-sumer voorvechters van de democratisering van live video productie). Een onverwacht huwelijk, met veel synergieën, maar ook veel tegenstrijdigheden.

Hierdoor keek ik nog meer uit naar het al reeds gehypte pre-NAB event van Newtek dat zondagavond doorging.

Helaas viel dat in de praktijk een beetje tegen.

Waar vorig jaar het evenement nog plaats vond in een kleinere conferentiezaal van een hotel en een soort cult bijeenkomst was van NDI-liefhebbers, was dit jaar het “NAB hoofdpodium” (800 plaatsen) te groot, de debatten te onvoorbereid en de keynote van Dr. Andrew Cross niet overtuigend genoeg.

Je voelde dat zowel dhr. Cross (Newtek’s CTO en President) als dhr. Petter Ole Jakobsen (oprichter en voormalig CTO van Vizrt) op hun tong beten omdat ze zelf nog niet leken te weten waar ze naartoe willen als gecombineerd bedrijf.

De toekomst zal uitwijzen welke richting hun nieuw gecombineerde bedrijf zal opgaan, maar het toont wel aan hoe fragiel een proprietair protocol is: als “VizrTek” besluit om NDI van de markt te halen, of om het “achter een paywall” te zetten zou dat best lastig zijn.

Moest dit gebeuren zou het natuurlijk niet lang duren alvorens een open source variant van NDI zijn weg vindt tot bij ons (suggestie: NDX of ONDI?).

Maar meer waarschijnlijk is dat ze de situatie behouden zoals ze is, of dat ze alsnog zelf beslissen om NDI te “open sourcen”.

Ik ben er trouwens ook van overtuigd, moest Newtek beslissen om een soort van “NDI Pro” op de markt te brengen, met enkele functionaliteiten die nodig zijn in de broadcast facility, dat broadcasters best bereid zouden zijn om hiervoor te betalen.

Ondanks het makke optreden werd er wel goed nieuws gebracht vanop het podium: NDI 4.0 werd aangekondigd, met heel wat nieuwe features (16 bit, rechtstreeks opnemen van NDI-streams op harde schijven, synchronisatie en meer). Het ecosysteem van bedrijven die NDI connectiviteit aanbieden of die nieuwe tools voor NDI ontwikkelen blijft groeien. Hierbij is Sony een van de meest recente leden om op de NDI-trein te springen.

 

✅ VIDEO OVER IP: 2110

Hoewel de gezamelijke inspanningen van VSF, SMPTE, EBU, AMWA en AIMS om tot open standaarden en specificaties te komen voorbeeldig blijft, voelt het toch aan alsof we er nog steeds niet helemaal zijn. Dwz: bij een toekomstgerichte, redelijk complete, eenvoudige en betaalbare manier om facility wide, software ready en cloud able high-end video over IP-systemen te implementeren die verder gaan dan ‘laten we enkele FPGA dozen aansluiten via glasvezels en een SDN’. Een mooie illustratie hiervan is EBU’s Video over IP Pyramide, die laat zien waar we ons momenteel bevinden in het 2110 avontuur.

Als consument met een beperkt budget was ik opgelucht dat bedrijven als AJA een USB-C-videokaart aanbieden waarmee ik mijn laptop op het videonetwerk kan aansluiten en ik zo 2110 video’s kan binnenpakken en afspelen.

Embrionix (alsook hun stand) blijft show na show groeien. Zij maken 2110 gateways van en naar SDI en HDMI in de vorm van een SFP die direct in je netwerk switch kunnen. Dit biedt een zeer granulaire weg naar “going IP” omdat je per stream gateways kunt kopen in plaats van 8 in één keer. Nieuw op deze editie was een SFP zonder ingangen of uitgangen aan de voorkant van de SFP, maar met binnenin een FPGA die je vanuit het netwerk kunt aanspreken. Een efficiënte manier om die lege gaten in je netwerkswitch te vullen!

Hetzelfde kan gezegd worden over Aperi, vier jaar geleden één van de eersten om een 1U doos vol FPGA rekenkracht te verkopen, van waarop je verschillende broadcast en telco apps kan opstarten en afzetten in enkele seconden tijd.

De voor- en achterkant van de doos zijn verbonden met je netwerk via 2110 signalen (of 2022-6, TS, J2K, …).

Ze doen het heel goed in de telco markt, misschien dat ze één dezer de broadcast markt terug binnentreden.

Ik heb weinig booths van de grote merken die 2110 promoten bezocht. Ik ben wel bij de IP Showcase langsgeweest.

Een professor-achtig type onderwees een groepje van 30 ingenieurs van middelbare leeftijd over de vele subsets aan standaarden die tot de 2110 familie behoren.

Aan de andere kant van het gangpad, in het Mobile Video Editing Pavilion, stonden een 100-tal 20ers en 30ers te luisteren naar iemand die aan het vertellen was hoe je kan colorgraden op een iPad. Niet dat het één beter zou zijn dan het ander, maar het illustreerde wel een bepaald gevoel: de markt voor specifieke hardware voor de live productie van “good old” high-end tv-entertainment staat onder druk, terwijl er nieuwe markten voor mobile video, esports & gaming zijn geopend. Dat betekent nieuwe (software)mogelijkheden, maar ook nieuwe verwachtingen.

Door te lang stil te blijven staan, loopt 2110 het risico om iets voor een heel kleine niche te worden, ten gunste van iets dat meer inspeelt op deze tijdsgeest.

Dit gezegd zijnde, ondersteunen wij de open standard aanpak en zullen we onze eigen 2110 PoC’s blijven opstarten. We zullen zien waar het toe leidt.

 

? BELGIUM REPRESENT

Om dit artikel af te sluiten zou ik graag een shout-out doen naar de Belgische bedrijven die de reis naar NAB gemaakt hebben.

VRT Sandbox alumni Tinkerlist, Azilpix, Limecraft, Cheqroom, Cyanview, On-Hertz (first time, congrats!), Theoplayer, EVS, SDNsquare, but also Skyline, Mediagenix, Intopix en enkele andere die ik momenteel vergeet, zijn hopelijk thuis gekomen met veel nieuwe leads en opportuniteiten.