21/12/2022
Roularta Media Group krijgt goedkeuring voor 5 projecten van digitale transformatie
Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (cd&v) keurde de vijf projecten goed die Roularta Media Group indiende in het kader van het digitaal transformatieprogramma voor de mediasector. Het programma past in het relanceplan Vlaamse Veerkracht. In samenwerking met verschillende partners brengt Roularta de vijf projecten op 1 januari 2023 in een operationele fase.
Minister van Media, Benjamin Dalle (cd&v) lanceerde in het voorjaar van 2022 een oproep tot de media in het kader van het relanceplan Vlaamse Veerkracht. Voor de digitale transformatie van de media werd voor 31 projecten een subsidieaanvraag ingediend. Een jury van externe experts beoordeelde de dossiers en bezorgde haar advies aan de minister van Media.
Op 16 december 2022 maakte minister Benjamin Dalle de resultaten bekend. Van de 31 ingediende projecten werden er 18 projecten goedgekeurd voor in totaal bijna 12 miljoen euro aan subsidies. Het gaat om concrete projecten die de digitale transformatie van mediabedrijven moeten ondersteunen opdat de sector zijn positie in het lokale en internationale media-ecosysteem kan bestendigen en zich maximaal kan ontplooien in een concurrentiële en ‘digital first’ context.
De goedgekeurde projecten spelen in op de innovatie en transformatie van de media van de toekomst:
- Verbeteren van de vindbaarheid en zichtbaarheid van Vlaamse mediacontent
- Slimme technologie en digitale tools om efficiëntie/kwaliteit van mediaproductie, opslag, distributie en waardecreatie te verhogen
- Mediaplatformen en tools van de toekomst (kijken, luisteren, lezen)
De vijf projecten die Roularta Media Group indiende werden allemaal goedgekeurd. Een overzicht.
EPIC: Futureproof nieuwsproductie dankzij een slim platform voor modulaire journalistiek
- Partners: Roularta Media Group, Tinkerlist, Vlaams-Brusselse Media, EMG Belgium, Acontrario.Law & Arteveldehogeschool
- Korte inhoud: Het EPIC-project ontwikkelt een slim ‘newsroom computersysteem’ dat nieuwsredacties bij story-based nieuwsproductie ondersteunt voor verschillende modaliteiten (tekst, video, audio), kanalen (print, televisie, online, social media) en toestellen (laptop, smartphone, tv).
MediaDigest: Automatische samenvattingen als basis voor nieuwe content
- Partners: Roularta Media Group, VRT, Mediahuis & ML2Grow
- Korte inhoud: MediaDigest focust op automatische samenvattingen als basis voor de creatie van nieuwe content. Het wil technologie ontwikkelen en valideren die op basis van Machine Learning een tekst kan condenseren in een begrijpbare synopsis.
Digitale Editie van de Toekomst
- Partners: Roularta Media Group & Twipe Mobile Solutions
- Korte inhoud: Het project wil nieuwe digitale “editie”-concepten onderzoeken waarbij op een creatieve en geavanceerde manier het magazine-gevoel digitaal vertaald wordt. Het aanbieden van een multi-merken, gepersonaliseerde editie (inhoudelijk aangepast) met een optimale leeservaring (formaat), een vaste frequentie en een eindige leeservaring (“finite experiences”) wil het digitale gebruik en het digitale engagement stimuleren (Total Time Spent).
Vlaamse Voice
- Partners: Roularta Media Group & VRT
- Korte inhoud: Roularta Media Group, VRT en de gekozen technische partij(en) willen een nieuw en schaalbaar SOTA Vlaams TextToSpeech-model ontwikkelen dat kwaliteitsvolle, realistische spraak kan genereren op basis van geschreven input. Dankzij een automatische contextanalyse wil het systeem de algemene prosodie (klemtoon, ritme, intonatie) alsook de emotie verbeteren en zo de stem een menselijk karakter geven. Ook wil het systeem nieuwe, unieke (custom) Vlaamse stemmen genereren en die linken aan een specifiek merk (bv. Een andere stem voor Libelle, Knack, sportnieuws, etc.).
Xited: Toekomstgerichte media via XR en de Metaverse
- Partners: Roularta Media Group, Arteveldehogeschool & Yondr
- Korte inhoud: Via productontwikkelingsonderzoek wordt nagegaan hoe immersieve ervaringen een meerwaarde creëren voor mediagebruikers. Toepassingen in augmented reality (AR), mixed reality (MR) virtual reality (VR) en metaverse worden daarbij uitgetest op het lezerspubliek van Flair.
Erwin Danis, Innovatie bij RMG: “Roularta Media Group is ervan overtuigd dat deze vijf projecten een grote impact op de toekomst van zowel de mediaproductie als de mediaconsumptie zullen hebben. We kijken uit naar de verschillende samenwerkingen met onze partners.”
Over Roularta Media Group. RMG is een beursgenoteerde multimediagroep met meer dan 1.300 medewerkers en een totale gecombineerde omzet van ruim 300 miljoen euro. In België is RMG marktleider op het vlak van magazines in het Nederlands en in het Frans. Roularta is een grote speler op de Nederlandse markt, door de overname van 20 magazines met o.a. EW, de Nederlandse Knack. Roularta heeft een hypermoderne offsetdrukkerij die alle grote mediabedrijven bedient in de Benelux en omstreken. Roularta bezit krachtige digitale tools, zoals de digitale kiosk, de app en websites “Mijn Magazines”, met abonnementen toegankelijk voor heel de familie. RMG is een trendsetter op het vlak van duurzaamheid in de mediasector. www.roularta.be