17/09/2024

Roularta Printing investeert in extra energie-efficiënte installatie voor magazines

Roularta Printing investeert dit najaar in een extra energie-efficiënte installatie om magazines in duurzame papieren wikkels te verpakken. Met deze investering anticipeert de drukkerij van Roularta Media Group op de uitfasering van plastic verpakking en verstevigt ze haar positie als innovatieve, duurzame drukpartner voor binnen- en buitenlandse mediatitels.

Transitie van plastic naar papier

De in Roeselare gevestigde drukkerij Roularta Printing, onderdeel van Roularta Media Group (RMG), investeert in de aankoop van een Sitma VariaWrap 1050, een gespecialiseerd systeem voor het verpakken van magazines in papieren wikkels of zogenaamde ‘paper wraps’. Daarmee maakt het bedrijf zich klaar om tegemoet te komen aan de stijgende vraag naar duurzame verpakkingsmethoden.

Steven Renders, Directeur Roularta Printing:
“Van onze huidige vier verpakkingssystemen kunnen er al twee in papier verpakken. Met het nieuwe verpakkingssysteem, uitsluitend bestemd voor papieren verpakking, anticiperen we op de uitfasering van plastic en dus de groeiende nood aan duurzame alternatieven. De nieuwe productielijn is bovendien uiterst energie-efficiënt en sluit naadloos aan op onze geautomatiseerde laadrobots.”

Het afgelopen jaar schakelden al verschillende magazines van RMG, waaronder Libelle en Trends, over naar een ‘paper wrap’. Een initiatief dat bijzonder goed onthaald werd door lezers, zo luidt het op de redacties. Tientallen titels zullen dit voorbeeld volgen. Maar Roularta Printing staat niet enkel ten dienste van eigen magazines: de helft van de drukcapaciteit gaat naar externe klanten in binnen- en buitenland. Ook voor die externe klanten voorziet Roularta Printing al heel wat magazines van een paperwrap.

Continue investeringen

Dergelijke investeringen in innovatieve en duurzame technieken volgen mekaar snel op bij Roularta Printing. Begin vorig jaar maakte de drukkerij ook al 4,5 miljoen euro vrij voor de installatie van vier eco-efficiënte droogovens die de CO2-uitstoot met 14% doen dalen. Mede dankzij deze bewuste keuzes werd Roularta Printing als strategische drukpartner gekozen door gerenommeerde uitgeverijen als The New York Times en The Financial Times.

Duurzaamheidskader

De investering in duurzame verpakking kadert binnen het bredere duurzaamheidsbeleid van de mediagroep, geënt op vier Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.

Xavier Bouckaert, CEO RMG:
“Het bannen van plastic is één van de actiepunten waarop we focussen vanuit SDG 12, verantwoorde productie en consumptie. Het verduurzamen van de verpakking waarin onze magazines tot bij de abonnees worden gebracht, gaat nog veel verder. Niet enkel past dit binnen SDG 12, het is tevens een mooi voorbeeld van de ‘brainprint’ waarmee we onze lezers én ook externe drukkerijklanten willen sensibiliseren over duurzaamheid (SDG 4: kwaliteitsonderwijs). Gezien de commerciële mogelijkheden voor adverteerders, die een paperwrap kunnen laten bedrukken, draagt de paperwrap ook bij tot SDG 8 (economische groei). Tot slot komt plasticverbanning ook de biodiversiteit ten goede (SDG 13: klimaatactie).”

Over Roularta Printing

Roularta Printing is de grootste offsetdrukkerij in België en maakt deel uit van Roularta Media Group. Gevestigd in Roeselare en uitgerust met hypermoderne en duurzame technieken, staat Roularta Printing garant voor uitmuntende drukkwaliteit van kranten, magazines en catalogi voor de Belgische en internationale markt.

Over Roularta Media Group

Roularta Media Group (RMG) is een beursgenoteerde multimediagroep met meer dan 1.200 medewerkers en een totale omzet van 323 miljoen euro. In België is RMG marktleider op het vlak van magazines in het Nederlands en in het Frans en marktleider op het vlak van lokale media met o.a. De Zondag. In Nederland heeft RMG de op één na grootste portfolio van magazinemerken. In Duitsland is RMG marktleider in media voor het publiek van vijftigplussers. RMG heeft een hypermoderne offsetdrukkerij, Roularta Printing, die alle grote mediabedrijven bedient in de Benelux en de omringende landen. RMG bezit krachtige digitale tools, zoals de app ‘Mijn Magazines’, met een digitale kiosk, een 24/24 website met input van alle redacties en abonnementen toegankelijk voor de hele familie. Met het duurzaamheidsprogramma Roularta Cares is RMG een trendsetter op het vlak van duurzaamheid in de mediasector.

Roularta Media Group betreedt met de 8ste plaats – als één van de sterkste stijgers – de top 10 van de meest aantrekkelijke werkgevers in België volgens de recentste Employer Brand Research (2024) uitgevoerd door Randstad.