04 december 2014

Media Fast Forward

13u00 - 18u00
Brussel
Google Maps

13:00 Dieter Boen | Intro

13:15 Ruurd Bierman | De Europese omroep van morgen
Hoe zien de Europese publieke omroepen er over tien jaar uit? Blijven ze relevant in de digitale samenleving? Als iemand er zich een beeld van kan vormen, moet het wel Ruurd Bierman zijn. De voormalig bestuurder van de Nederlandse publieke omroep werkt momenteel voor de European Broadcasting Union een toekomstvisie voor de 52 omroepen uit en licht voor ons een tipje van de sluier op.

13:40 Tom Cornille & Bart Janssens | Een tv die weet wat je wil, hoe begin je eraan?
Wat als er een tv bestond die weet wat je écht wil? Een tv die weet dat je een drukke dag achter de rug hebt, dat je je slecht voelt door die ene meeting en dat je daarom het liefst je avond begint met de nieuwste aflevering van Top Gear. Met andere woorden, een tv die weet welke programma’s jij wanneer wil zien.
Bij O&I proberen we zo’n ervaring te realiseren. Hoe vergaar en verwerk je de juiste informatie en hoe visualiseer je ze uiteindelijk? Bart Janssens en Tom Cornille vertellen hoe ze te werk zijn gegaan en hoe zo’n nieuwe kijkervaring er kan uitzien.

13:55 Jacob Hamacher | Robots are your biggest audience, but do you treat them as such?
Wat ooit begon als een wild idee op een hackathon, is intussen een sleutelbegrip in de digitale strategie van de Zweedse radio: een Open Content API. Jacob Hamacher van Sveriges radio geeft een overzicht van de mogelijkheden en voordelen van open data, en toont ons de goede dingen die ze zelf uit hun fouten hebben geleerd. Want ontwerpen voor robots is niet zoveel anders dan ontwerpen voor mensen van vlees en bloed.

14:15 Floris Daelemans | Digitalisering van radio
“De toekomst van radio is digitaal”, het is zo voor de hand liggend dat het bijna achteloos wordt gezegd, maar de realiteit ervan is veel groter dan dat ene woord laat vermoeden. Digitale radio leeft op DAB en je tv, maar ook op Instagram, Facebook, Soundcloud of Twitter. Digitale radio groeit elke dag, om een platform te worden dat de luisteraars een heel nieuw luistercomfort zal bieden. O&I-onderzoeker Floris Daelemans drukt op de pauzeknop, en schetst een beeld van de radio in de digitale toekomst.

14:35 Pauze

15:00 Mike Matton & Rik Bauwens | The wall of moments, een festivalbeleving bij je thuis
Op festivals is er véél te zien, doen en horen, maar wat gedaan als je er niet bij kan zijn? Samen met Europese Partners als BBC en Technicolor zoekt O&I hiervoor een oplossing. Een deel van het antwoord: allerhande hypermodern materiaal zoals 360°-camera’s en microfoonarrays. Ook voor smartphones, tablets en GoPro’s is er een prominente rol weggelegd.
O&I-onderzoekers Mike Matton en Rik Bauwens geven een eerste blik op The Wall of Moments, een applicatie waarmee je ondergedompeld wordt in een afgewogen mix van beelden gemaakt door zowel vrienden, artiesten als een professionele cameracrew. Ook het publiek in de Event Lounge krijgt een moment of fame…

15:30 Marieke Lycke | Toepassingen van spraaktechnologie binnen een omroep
O&I-onderzoeker Marieke Lycke gaf vorig jaar op Media Fast Forward nog een snelcursus in automatische annotatietools, dit jaar brengt ze resultaten mee. We komen te weten hoe spraaktechnologie het media-archief vooruit helpt. Archivarissen, hebben we jullie aandacht? Ook redacteurs en journalisten spitsen maar beter de oren, want Marieke geeft een preview van een nieuwe redactietool die interviews verwerken een stuk eenvoudiger maakt.

15:45 Hille Van der Kaa | Datajournalistiek: waar staan we en waar gaan we naartoe?
Hille Van der Kaa is een expert in datajournalistiek. Aan de Universiteit van Tilburg heeft ze zelfs een eigen datalab opgericht. De inzichten die ze daar heeft vergaard, deelt ze met ons. Hoe is datajournalistiek geëvolueerd naar de vorm die we vandaag kennen en wat brengt de toekomst? Krijgen algoritmes de bovenhand op de journalist? Kortom, datajournalistiek door een historische en visionaire bril.

16:05 Magnus Lindkvist |When the future begins
Magnus Lindkvist heeft op zijn zachtst gezegd een bijzonder beroep, hij is futurologist. Zijn presentatie wordt meer dan een blik vooruit, want hij daagt ons uit om op een heel andere manier naar de toekomst te kijken. En daarbij gaat hij een kwinkslag niet uit de weg! Wordt ons toekomstbeeld daadwerkelijk doorprikt? Ontdek het zelf en laat je vooral verrassen door “Zwedens beste exportproduct sinds ABBA en gehaktballetjes.”

16:45 Receptie