11/05/2023

Mediahuis versterkt Europese ambitie met de overname van het pan-Europese EURACTIV Media Network

11 mei 2023 – Europese mediagroep Mediahuis heeft EURACTIV overgenomen, het pan-Europese nieuwsmerk dat zich richt op berichtgeving over het beleid van de Europese Unie. Met de overname van EURACTIV breidt Mediahuis, als uitgever van nieuwsmerken in België, Nederland, Ierland, Luxemburg en Duitsland, haar portfolio voor het eerst uit met een pan-Europees nieuwsmerk. EURACTIV zal door de overname ten volle gebruik kunnen maken van de schaalgrootte van Mediahuis en kan hierdoor een leidende speler worden inzake berichtgeving over het EU-beleid. De overname bouwt verder op een gedeelde Europese visie en waarden. Mediahuis en EURACTIV zijn complementair waardoor continuïteit gewaarborgd wordt.

 

EURACTIV bericht binnen acht domeinen over het beleid van de Europese Unie: agrovoeding, economie, energie en milieu, global Europe, gezondheid, politiek, technologie en transport. Journalisten in Brussel, Parijs en Berlijn, aangevuld met medianetwerkpartners in heel Europa, verzorgen de nieuwscontent van EURACTIV in 13 talen.

 

De concurrentie inzake berichtgeving over het EU-beleid neemt toe, vooral van buiten de EU. Binnen Mediahuis zal EURACTIV maximaal gebruik kunnen maken van de schaal van een internationale groep, zoals een verregaande kennis en expertise op het gebied van technologie. Dit zal EURACTIV in staat stellen om zijn merk en Europese netwerk te versterken en zijn volle potentieel verder te ontwikkelen.

 

Mediahuis heeft de ambitie om uit te groeien tot een toonaangevende Europese mediagroep. De overname van EURACTIV vormt een nieuwe stap op haar succesvolle groeipad sinds 2013.

 

Gert Ysebaert, CEO Mediahuis groep: “EU-politiek en -beleidsvorming zijn van fundamenteel belang in de huidige samenleving en belangen miljoenen Europeanen aan. Vandaar de noodzaak van een sterke, onafhankelijke en pluriforme Europese berichtgeving. EURACTIV is erin geslaagd een veelbelovend nieuwsmerk op te bouwen en is een betrouwbare informatiebron geworden voor EU-beleidsmakers, belangengroepen en andere media. De journalistiek, de journalistieke teams en de waarden van EURACTIV zijn stevig geworteld in de Europese samenleving en vormen een mooie aanvulling op ons portfolio van nieuwsmerken. We delen dezelfde Europese visie en ik ben er trots op EURACTIV als eerste internationale nieuwsmerk in onze Mediahuis-familie te verwelkomen. Ik kijk ernaar uit om EURACTIV verder te laten groeien, samen met David Mekkaoui als CEO en de getalenteerde teams van EURACTIV.”

 

Christophe Leclercq, oprichter van EURACTIV: “EURACTIV sluit zich aan bij Mediahuis, een groep die op weg is om een van Europa’s leidende mediaspelers te worden. Door heel Europa worden de redacteuren en uitgevers van EURACTIV gedreven door vijf waarden: onafhankelijkheid, transparantie, constructief werken, het belang van talen en een pro-Europese visie. Op een moment dat de EU haar Media Freedom Act en de verkiezingen van 2024 voorbereidt, en het gevaar van desinformatie toeneemt, is consolidatie van de sector nodig: grensoverschrijdende samenwerking houdt immers pluralisme in stand. Ik heb er vertrouwen in dat Mediahuis de waarden van EURACTIV zal respecteren. We zijn heel verschillend gestart – Mediahuis met het uitgeven van nationale en regionale kranten, en EURACTIV als een online platform. De Europese visie brengt ons nu samen.”

 

Voor meer informatie en interviews kunt u contact opnemen met:

 

Mediahuis

An Steylemans | Head of Mediahuis Group Communications

an.steylemans@mediahuis.be |  +32 (0)473 55 71 48

 

EURACTIV (en toegang tot EURACTIV media network partners)

Chris Powers | EURACTIV Director of Communications

chris.powers@euractiv.com | @Chris2Powers

 

MEDIALAB & EURACTIV oprichter

Christophe Leclercq | EURACTIV Founder

fondateur@europemedialab.eu  | + 32 (0)2 226 58 13   |  @LeclercqEU

 

Over EURACTIV

De nieuwscontent van EURACTIV wordt verzorgd door journalisten in heel Europa, aangevuld door het EURACTIV-netwerk dat in 13 talen publiceert. Partners in heel Europa voegen nationale invalshoeken toe aan het ‘Brusselse perspectief’ op het EU-nieuws en de beleidsdebatten; zij vertalen en ‘lokaliseren’ de berichtgeving om aan de nieuwsbehoeften van de lezers in verschillende landen te beantwoorden. Het nieuws uit heel Europa wordt samengebracht in The Capitals, de dagelijkse nieuwsbrief van EURACTIV.

Het bedrijf EURACTIV Media Network BV wordt bestuurd vanuit Nederland, met een dochteronderneming in Brussel, redactiekantoren in Parijs en Berlijn en een merk dat in franchise wordt gegeven aan aangesloten partners. De franchise-netwerkpartners zijn gespecialiseerde media onder het gezamenlijke merk, grotere mediabedrijven in co-branding met EURACTIV en de denktank Europe’sMediaLab (Fondation EURACTIV).

(MediaLab wordt voorgezeten door Christophe Leclercq, die het grootste deel van de toekomstige opbrengst van de transactie wil gebruiken om desinformatie te bestrijden en media-innovatie te ondersteunen. Hierbij wordt voortgebouwd op het bestaande Stars4media NEWS-programma, dat tot dusver vooral door de EU wordt gefinancierd).

Het inkomstenmodel van EURACTIV ondersteunt de onafhankelijkheid doordat het gediversifieerd is. Sponsoring, reclame, door de overheid gefinancierde projecten, evenementen en een jobsite helpen om de gratis inhoud te financieren. Abonnees betalen voor premiumproducten. In totaal werken ongeveer 200 mensen voor het ‘gele merk’. EURACTIV bereikt maandelijks 1,8 miljoen lezers met 3,9 miljoen pageviews.

Voor meer informatie: https://www.euractiv.com/about-euractiv

 

Over Mediahuis

Mediahuis is een van de leidende mediagroepen met activiteiten in België, Nederland, Ierland, Luxemburg en Duitsland. Als uitgever gelooft Mediahuis onvoorwaardelijk in onafhankelijke journalistiek en sterke en relevante media die een positieve bijdrage leveren voor mens en maatschappij. Vanuit die visie investeert Mediahuis permanent in zijn sterke merken, zowel op papier als digitaal. Sinds haar oprichting in 2013 heeft Mediahuis een sterk gediversifieerd portfolio van nieuwsmedia en digitale merken opgebouwd.

De nationale en regionale nieuwstitels van Mediahuis waaronder De Standaard en Nieuwsblad in België, NRC en De Telegraaf in Nederland, de Irish Independent en Sunday Independent in Ierland, Luxemburger Wort in Luxemburg en de Aachener Zeitung in Duitsland, voorzien dagelijks meer dan 10 miljoen lezers van nieuws, zowel online als via de gedrukte krant.

Naast deze nieuwsmerken exploiteert Mediahuis ook een aantal belangrijke digitale marktplaatsen in België, Nederland, Luxemburg en Ierland, voornamelijk in de sectoren vastgoed, jobs en rekrutering, automotive en prijsvergelijking. Met zo’n 4.600 medewerkers realiseert Mediahuis een jaarlijkse omzet van meer dan 1,2 miljard euro.

Meer informatie: http://www.mediahuis.com