11/11/2015
Onderzoek: welke invloed hebben vox pops in het nieuws op de opvattingen van het publiek?
De gewone man in de straat (vox pop) komt zo goed als bijna dagelijks aan het woord in het Vlaamse televisienieuws.
Voor sommigen zijn vox pops het bewijs van de toenemende commercialisering van het nieuws, waar persoonlijke verhalen zonder echte inhoudelijke bijdrage centraal komen te staan.
Anderen zeggen dat vox pops menselijkheid toevoegen aan het nieuws en de betrokkenheid van de kijkers verhogen.
Hoe dan ook, de schijnbaar willekeurig gekozen en onschuldig ogende vox pops kunnen een sterke invloed hebben op de opvattingen van het publiek.
Is er een stijging in het aantal vox pops doorheen de jaren? Zijn ze een representatie van de Vlaamse bevolking? Spreken ze vooral over persoonlijke ervaringen ter illustratie van het nieuws? Of geven ze vooral hun opinie?
Steunpunt Media ging, in samenwerking met Universiteit Antwerpen, KU Leuven, Universiteit Gent en Vrije Universiteit Brussel op onderzoek. Zij namen vox pops in het nieuws (om 19u00) van VRT en VTM (periode: 2003-2014) onder de loep.
Bekijk hier de resultaten van dit onderzoek.