24 maart 2016

Ad-blocking

14u00 - 17u00
C.N. Rood
Zellik
Google Maps

Op 24 maart verwelkomen we volgende sprekers om de problematiek rond ad-blocking te duiden:


Jeroen Seghers, oprichter en CMO van Sourcepoint (Londen) zal zijn visie toelichten over hoe ad-blocking aan te pakken. Hij heeft een diepe kennis van het ad-blocking probleem, zowel technisch als commercieel, en de strategieën die uitgevers wereldwijd toepassen (messaging, content-locking, omzeilen van ad-blockers). Hier vindt u al een eerste infographic, en presentaties rond ad-blocking.

Hij is een serie-ondernemer wiens producten door meer dan 100 miljoen mensen gebruikt werden. Hij was nauw betrokken bij de productontwikkeling, strategie en marketing van Zugo, CopyPress en Wyzo. In 2014 was hij medeoprichter van Sourcepoint en is momenteel Chief Marketing Officer. Hij is tevens bestuurslid bij FaceIt, Auction Club en CopyPress, en investeerder in talloze startups over de hele wereld.

Jeroen behaalde zijn BCS aan de Hogeschool Gent, gespecialiseerd in software engineering, gevolgd door een Master Class in Entrepreneurship & Innovation aan Vlerick Leuven Gent Management School.

Sourcepoint ontwikkelt een platform voor uitgeverijen om hun consumenten meer mogelijkheden te geven om hen te vergoeden voor de consumptie van digitale content. Het groeiende ad blocking fenomeen was een belangrijke factor in het starten van Sourcepoint, en wij voorzien uitgeverijen met de technologie om ad blocking te meten en ad block gebruikers verschillende opties te geven om hen te vergoeden. Onze “Recovery” technologie laat ons toe om ad blockers te omzeilen en de originele “direct sold” advertenties te leveren. Sourcepoint werkt samen met toonaangevende uitgevers in de Verenigde Staten en Europa, o.a. Turner, CBS, Viacom en Axel Springer.


Olivier Braet, Senior Researcher, verbonden aan de VUB zal de resultaten van onderzoek en de strategieën voor uitgevers toelichten.

Hij heeft een aantal projecties gemaakt van de economische schade die ad-blockers zouden kunnen veroorzaken bij Belgische/Vlaamse uitgevers die afhankelijk zijn van online advertentie inkomsten. Tegelijk heeft hij een beschrijving van de vijf strategieën die uitgevers kunnen gebruiken om het gevaar van ad-blockers tegen te gaan, en een kritische evaluatie van de mate waarin die strategieën in harmonie zijn met wat de lezers verwachten van nieuwe websites.


Kasper Jordaens, Sr. Creative Research Engineer bij iMinds zal de technische toelichting geven rond de werking van ad-blocking. Aan de ene kant wordt ingegaan op de werking van ad-blocking, maar ook de werking van ad-blocking-blocking. Daarnaast wordt er stilgestaan bij de privacy en de beweegredenen van de gebruiker.

Kasper Jordaens heeft als creative research engineer bij iMinds MiX technologische innovatie projecten geleid rond beleving van (nieuws)media en hoe deze geschikt te maken voor digital natives. Door na te denken over zowel concept als implementatie van digitale producten werd ook over ad-blocking achtergrond kennis opgebouwd. Voor de tijd bij het MiX was Kasper aan de slag bij VRT Medialab waar hij in het internet for broadcast media onderzoeksteam oa mee aan de basis lag van de 2nd screen toepassingen die hun weg vonden naar het grote publiek. Momenteel is Kasper het krook.LAB aan het opstarten waarmee iMinds research sneller wil gaan valoriseren.