30 november 2017

Sport meets Media

13u00 - 18u00
Barco
21 Beneluxpark
8500 Kortrijk
Google Maps

Op 30 november 2017 organiseren we de sessie “Sport meets Media” bij Barco.

Sport blijft binnen de media een belangrijke rol spelen. Sport zorgt voor emotie, voor beleving. Vaak wordt er gewezen op de tanende belangstelling, het bereik van een ouder publiek, nood aan meer beleving zowel voor de kijker als voor de fan die in het stadion, langs het parcours,… aanwezig is.

Kan mediatechnologie en innovatie hier een rol spelen? MediaNet Vlaanderen brengt een aantal in Vlaanderen actieve bedrijven en start-ups samen. Cases, inzichten in gebruik van nieuwe technologie zorgen voor een namiddag vol inspiratie.

Prijs: leden MediaNet Vlaanderen gratis – leden Agoria € 75,00 (excl. BTW) –
niet-leden € 100,00 (excl. BTW)

Programma

13u30    
Kristof De Mey – onderzoeker UGent – studiegroep Victoris
Sport Data
Hoe performance data relevant kunnen zijn voor de media en hoe de media relevant kunnen zijn voor het performance gedeelte van een club/organisatie.

13u50     Hoe nieuw publiek bereiken

Matthias Lehaen – Digitale innovatie – Telenet
Interactie & engagement, gebruik van apps voor meer beleving en added value bij Play Sports Telenet
Telenet voegt regelmatig nieuwe features toe aan de Play Sports app die innovatief zijn en zorgen voor meer tractie naar de app. Telenet is ervan overtuigd dat mobile first meer dan ooit the way to go zal zijn. Zo is er de integratie van de fantasy game “Fan Arena” en de integratie van een quiz en polling tool. Telenet wil added value creëren rond live–wedstrijden en werken met hot game alerts.
 
Octavian Susnea – Founder & Product Manager – Fan Arena
Fan Engagement  
Fan Arena verhoogt het digitale engagement van sportfans. In opdracht van media, sportorganisaties en merken verrijken we content en brengen we context in het bereik door middel van gamification, real-time automated content en sociale interacties.
Fans zijn erg betrokken bij hun lievelingssport en zijn steeds op zoek naar relevante(re) belevenissen. Door context in hun digitale journey te brengen, zorgen we voor een hogere betrokkenheid.
     
Anouk Mertens – Managing Director Eleven Sports Network België
Jongere kijkers bereiken
Case: Sport & innovatie: het bereiken van jonge(re) fans met aandacht voor veranderend kijkgedrag, OTT, Esports, VR, Facebook live & snappy short content.

14u30     Captatie van sportwedstrijdennieuwe trends en gebruik van nieuwe technologie

Chris Demeulemeester – International projects Videohouse 
Case: Gebruik van nieuwe technologie voor captatie van live sport, fanbeleving met wielrennen en verslaggeving van sportwedstrijden.
Wat zijn de ervaringen met player tracking, on board cameras, augmented graphics, ultra motion en server tech?

Thijs Spooren & Niels Buningh – VIXY
Jan De Smedt (Mediabank)
Case: Nieuwe technologie van Mediabank en VIXY Mediabank (MAM) is een zeer intuïtief en gebruiksvriendelijk cloud based hulpmiddel dat je op elk moment en overal toegang geeft tot je mediabestand; VIXY is een videotechnologie provider uit Nederland en sinds 2016 onderdeel van NEP. De koppeling van NEP Mediabank en de OTT TV oplossing van VIXY maakt het voor                  media en sportorganisaties mogelijk om binnen enkele weken live te gaan met een eigen video-on-demand streaming oplossing.
Aan de hand van de cases van Basic-Fit, EkhartYoga en Sport Broadcasting, neemt NEP u mee in de verschillende online modellen voor het distribueren en verkopen van uw videocontext.

15u00    Pauze

15u20 

Jan De Wever – Mobile Viewpoint
Captatie van sportwedstrijden: ook voor kleinere organisaties haalbare kaart?
In deze case toont Mobiel Viewpoint hoe ze vandaag facilitaire bedrijven ondersteunen bij vooral wielerwedstrijden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van  WMT 3G/4G encoders zowel voor contributie (op 3 motoren en een heli), als de distributie met dergelijke encoders naar heel Vlaanderen (via publiek internet van Telenet). Nergens leased lines, of dure vliegtuigen of RF-verbindingen. Concrete case door regionale omroepen om de wielerwedstrijd “Schaal Sels“ live uit te zenden.

15u40    Meer sport op televisie

Luc Mertens – Account Manager Technologie & Operaties voor Nieuws en Sport – VRT Technologie & Operaties
Slow TV – “voor de Ronde” – 2017
In 2017 experimenteerde de VRT met slow. Op vrijdag werd het parcours van de Ronde van Vlaanderen door een groep wielertoeristen onder leiding van een sportanchor afgereden . Deze tocht werd live gebracht op VRT.
Erik Hauters – Tinkerlist
Efficiëntie bij TV-producties
Kan de productie van sportprogramma’s efficiënter en interactiever? Tinkerlist werkte al met succes een concept uit voor spelprogramma’s. Ook sportprogramma’s komen in aanmerking voor een andere manier van productie.

16u10    Interactie & Immersive beleving

Hendrik Dacquin – CEO Small Town Heroes
Vernieuwende mobiele ervaring voor de sport fans 

Small Town Heroes bouwt interactieve apps voor uitgevers en broadcasters zoals Ketnet, BNN-VARA en Studio 100. Dit jaar lanceerden ze Zender, een management console waarmee redacties interactieve videoformaten kunnen aanmaken en publiceren naar het web of native apps. In deze presentatie bekijken we de best practices van interactieve videoformaten en de                     mogelijkheden van Zender om het in te zetten in vernieuwende mobiele ervaringen voor sport fans.

René Kajim – Market Manager Sports bij CM Telecom
Hoe supporters via mobile messaging meer betrekken bij hun favoriete sportclub
Case: CM Telecom – NAC Breda (eerste klasse Nederlandse competitie)

Pieter Van Leugenhagen – Co-founder Yondr
VR & sports
Yondr toont hoe VR ook kan zorgen voor meer beleving binnen de sport, met een aantal voorbeelden uit het buitenland en een aantal zelf gerealiseerde projecten.

16u50    Media-beleving & uitrusting in het stadion

Barco
Media-beleving in het stadion of on-location

Barco is wereldspeler op het vlak van projectie van sportevents. Ze brengen een aantal cases: Expo in Liège (EVS & Barco), Arena 92 (ov) en Birght Ice-Hockey Arena.

Thomas Rouw – Intronics
Hoe worden stadions uitgerust op vlak van media-technologie
Intronics zorgde voor de uitrusting van het stadion van PSV. Een mooie case die aangeeft dat er heel wat komt kijken op vlak van mediatechnologie.

17u20    Netwerkmoment en einde

Tot dan!
Het MediaNet-team