05/09/2016
postgraduaat Digital Content & Journalism @Artevelede
War for talent: creatieve en journalistieke sector schreeuwen om digital skills
Arteveldehogeschool en REC. starten postgraduaat Digital Content & Journalism voor digitale journalisten en contentmakers.
De (media)consument van vandaag en de toekomst is digitaal. Wie de jongere generaties wil bereiken moet zich focussen op sociale media. Een evolutie die enerzijds de communicatiebranche en anderzijds de journalistiek voor nieuwe uitdagingen stelt. Beide sectoren zijn dan ook hard op zoek naar de schaarse professionele digitale profielen. Veel (media)bedrijven zijn bereid daar fors in te investeren. Om in te spelen op die evolutie starten Arteveldehogeschool en REC. vanaf volgend academiejaar met het postgraduaat Digital Content & Journalism.
In buitenlandse media zien we al experimenten met nieuwe vormen van digitale content, van de interactieve longreads van de New York Times en The Guardian over het Snapchat-account van CNN tot de 360°-videoreportages van het Duitse Die Welt. Maar ook in ons land valt het op dat bedrijven en organisaties in hun communicatie steeds meer opteren voor interactieve content op sociale media. Zo kon je Pukkelpop bijna helemaal volgen via Snapchat en andere sociale media, streamt Laundry Day in aanloop naar het dancefestival dj-sets vanop geheime locaties op Facebook en houdt ook Visit Oostende er een uitgebreid YouTube-kanaal op na.
Steeds vaker moet je voor vacatures in de media- of communicatiewereld niet alleen een goeie pen hebben of uit de voeten kunnen met een camera. Nee, er wordt ook verwacht dat je alle evoluties op het vlak van sociale media op de voet volgt, daar originele verhalen voor kan maken met allerlei grafische toepassingen en als het even kan heb je ook nog noties van code en webdesign. Op dit moment worden de curricula van de meeste opleidingen Journalistiek en Communicatiemanagement aangepast aan die noden maar wie dit jaar of eerder afstudeerde, is daar nog niet (helemaal) op voorbereid. Ook wie een universitaire opleiding volgde zoals Communicatiewetenschappen of Taal- en letterkunde en/of al een tijdje aan de slag is – hetzij als freelancer, op een redactie of in een communicatiebureau – heeft zeker baat bij een update.
De digitale journalist of communicatiemedewerker van de toekomst kan zich vanaf nu inschrijven voor een hogeschoolopleiding. REC. organiseerde als talentnetwerk voor digital storytellers al enkele keren de REC.academy. Een onderdeel van die Academy wordt nu dankzij een samenwerking met Arteveldehogeschool het postgraduaat Digital Content & Journalism. Dit Nederlandstalige traject van zes maanden bereidt talent voor op een job als online journalist of digital content creator, maar helpt ook wie al een tijdlang aan de slag is een fikse inhaalbeweging te maken.
Het postgraduaat kan rekenen op gerenommeerde namen uit het werkveld om de studenten wegwijs te maken in de mogelijkheden van digitale content: Sjoerd Raaijmakers van het online mediabedrijf VICE komt uitleggen hoe zij erin slagen om dagelijks honderdduizenden lezers te bereiken in meer dan dertig landen. Maggie Beidelman, senior video producer bij het online nieuwsmerk AJ+ van Al Jazeera, komt de studenten leren hoe ze nieuws in sterke online video’s kunnen brengen. Naast deze internationale docenten komen ook sprekers uit eigen land hun ervaring delen: Tim Verheyden (chef Storytelling VRT Nieuws), Arnout Bracke (chef Digitale Nieuwsprojecten De Morgen), Maarten Lambrechts (Visueel en datajournalist De Tijd), Vincent Merckx (Vranckx), Jago Kosolosky (Digitaal redacteur De Tijd), Hannes Coudenys (Ugly Belgian Houses, VRT) … Onder begeleiding van deze docenten gaan de studenten praktisch aan de slag. Ze krijgen ook de kans om unieke werkervaring op te doen tijdens stages bij bedrijven als VRT, Newsmonkey, De Morgen, Metro enzovoort.
Wie meer wil weten over het postgraduaat Digital Content & Journalism, kan terecht op de infoavond op dinsdag 6 september van 18.30 tot 21 uur. op Arteveldehogeschool, campus Kantienberg in Gent.
Info:
www.postgraduaatdigitalcontentandjournalism.be
De eindwerken van de laatste lichting van de REC.academy vind je op http://www.rec.be/NL/Blog/info/152/LIVE-The-RECacademy-storytelling-challenges
Contact:
Sven De Coninck +32 496 49 88 41 sven.deconinck@rec.be
Rik Van Welden +32 475 38 66 17 rik.vanwelden@arteveldehs.be
Esther van Tilburg +32 472 60 18 84 esther.vantilburg@arteveldehs.be
REC. inspireert, traint en lanceert storytellers voor de digitale wereld van nu en morgen. Een digital storyteller is voor REC iemand die online creatieve en interessante verhalen vertelt in audio, video, foto en tekst. Hij of zij focust zich op de universele vaardigheid van het vertellen van goeie verhalen. Verhalen die verrassen, boeien, ontroeren en blijven kleven, maar dan wel met de digitale middelen van onze tijd.
De Arteveldehogeschool is een expertisecentrum voor onderwijs, onderzoek en dienstverlening, waar studenten, medewerkers en strategische partners in een stimulerende omgeving samenwerken.