10/09/2021

Roularta Media Group (RMG) zet vanaf 27 oktober 2021 een punt achter de uitgave van De Streekkrant.

Roularta Media Group (RMG) zet vanaf 27 oktober 2021 een punt achter de uitgave van de laatste 17 edities van het huis-aan-huisblad De Streekkrant.

De opmars van de grootdistributie en de e-commerce hadden de lokale markt al zwaar onder druk gezet en de coronapandemie trof de al verzwakte retailmarkt midscheeps. Deze situatie en de concurrentie van de social media hebben geleid tot een dalende advertentiemarkt voor de lokale huis-aan-huisbladen. Ondanks meerdere pogingen om het tij te keren werd de financiële toestand van De Streekkrant niet langer houdbaar.

Van bij de start van Roularta in 1954 werden hah-bladen uitgegeven onder de merknaam ‘Advertentie’ en later “Groep E3” met Groot-Antwerpen en Groot-Gent als grootste titels en in de jaren 70 “De Streekkrant”,  overal gratis bedeeld in elke brievenbus van elke stad en gemeente van Vlaanderen. Roularta heeft vanuit die lokale pers de middelen gekregen om uit te groeien tot een multimediaal bedrijf, de grootste Belgische magazine-uitgever met 30 magazinemerken, de unieke multimerken app en kiosk ‘Mijn Magazines’, een aantal toonaangevende magazinemerken in Nederland en Duitsland, lokale en businesskranten en de grootste drukkerij van het land.

En Roularta heeft met Roularta Local Media vandaag meer dan ooit een unieke leidende positie in de markt van de lokale media.

De zondagskrant De Zondag bereikt met papieren en digitale edities in heel Vlaanderen wekelijks 1,5 miljoen lezers (bron: CIM) dankzij onder meer de unieke bedeling via bakkers en warenhuizen op een moment dat de lezers tijd hebben om te lezen, namelijk bij het zondagse ontbijt. Telkens slaagt de redactie van De Zondag erin om nieuws te maken; andere media nemen dat geregeld over. Adverteerders zweren bij De Zondag vanwege de sterke return on investment.

Sterck is het origineel netwerkplatform voor de kmo’s en lokale ondernemers. Via tal van kleine en grote netwerkevents, een tweemaandelijks magazine, de website en social media brengt Sterck ondernemers bij elkaar, zodat ze met en voor elkaar business kunnen genereren.

Steps magazine is het glossy magazine voor actieve vrouwen en trendy mannen dat 9 keer per jaar verschijnt in alle Vlaamse provincies.

Roularta Local Media voerde de laatste jaren een drastische digitalisering door.  Adverteerders kunnen op een met precisie bepaalde locatie (gemeentes, steden, regio) adverteren via alle digitale platformen van RMG (Knack, Libelle, Trends, Flair,…), via tv-schermen in 300 (dit najaar 500) Vlaamse winkels, en via de stedenwebsites, de Facebookgroep (200.000 volgers) en de app Mijn Stad.

Met Immovlan voor vastgoed (in een joint venture met Rossel en Belfius), Gocar voor nieuwe en tweedehands auto’s en Regiotalent voor vacatures en employer branding is Roularta Local Media al jarenlang een belangrijke speler op de markt van digitale aankondigingen.

Tenslotte beschikt Roularta Local Media over een team van digitale marketingexperten die KMO’s en lokale handelaars ondersteunt in hun aanwezigheid en vindbaarheid in de zoekmotoren en op de social media (o.a. via SEA, Google ads, etc…).

RMG is een Belgische beursgenoteerde multimediagroep en marktleider op het vlak van magazinemerken (algemeen, business- en sportnieuws, vrouwen-, lifestyle- en professionele merken) in het Nederlands en het Frans, van lokale media in Vlaanderen (zondagskranten en lifestylemagazines, location-based advertising online en via tv-schermen, netwerkevents en zo meer), van provinciekranten (Krant van West-Vlaanderen) en van financiële en businesskranten (De Tijd, L’Echo). In België, Nederland en Duitsland is RMG marktleider in media voor vijftigplussers. Met Roularta Printing Services beschikt RMG ook over de grootste offsetdrukkerij in België. Hier worden kwaliteitskranten, tijdschriften en catalogi voor de Belgische en buitenlandse markt gedrukt.